Diagnoza / terapie
Terapia indywidualna
Prowadzimy terapię indywidualną osób z autyzmem, zespołem Aspergera, rozwijającą umiejętności szkolne i praktyczne
tj. rozszerzanie diety, trening toaletowy, zachowań kompulsywnych.
Przed podjęciem terapii indywidualnej przeprowadzamy rozmowę – wywiad diagnostyczny, obserwację zachowań, a
następnie plan działań.
Terapia przeznaczona jest dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z określonym problemem.
Terapia grupowa
Prowadzimy terapię grupową Trening Umiejętności Społecznych i Trening Umiejętności Praktycznych.
Terapia grupowa przeznaczona jest dla:
osób z autyzmem w różnym wieku – od dzieciństwa po dorosłość
osób z autyzmem na różnym poziomie funkcjonowania – uważamy, że każda z osób autystycznych ma prawo do bycia w
grupie społecznej , wymaga tylko odpowiedniego wsparcia i przygotowania
osób z zespołem Aspergera
osób z trudnościami komunikacyjnymi, nieśmiałych , lękowych
Terapia grupowa opiera się m.in. na założeniach Treningu Umiejętności Społecznych Goldsteina
Diagnoza autyzmu
Prowadzimy diagnozę zaburzeń rozwojowych w tym autyzmu i zespołu Aspergera., na każdym etapie rozwoju dziecka.
Diagnoza odbywa się w kilku etapach:
obserwacja dziecka w domu, przedszkolu, szkole
rozmowa z rodzicami, opiekunami w przedszkolu lub nauczycielami w szkole
przeprowadzenie diagnozy: w miejscu zamieszkania lub w gabinecie
przygotowanie opinii do lekarza specjalisty
Diagnoza jest procesem rozłożonym w czasie i pozwala obserwować zachowania i umiejętności dziecka w różnych
sytuacjach i miejscach.
Diagnoza autyzmu testem przesiewowym STAT. https://vkc.mc.vanderbilt.edu/vkc/triad/stat/
Diagnoza z wykorzystaniem testu STAT przeznaczona jest dla dzieci od 24 miesiąca życia do 36 miesiąca życia. Odbywa
się w miejscu zamieszkania lub w gabinecie. Podczas diagnozy zawsze obecni są jeden lub oboje rodziców.
Test pozwala sprawdzić takie umiejętności jak: zabawę, proszenie, kierowanie uwagi oraz naśladowanie. Test STAT jest
narzędziem standaryzowanym i spełnia wszelkie kryteria rzetelnej oceny.
Arteterapia
Program zajęć dostosowany jest indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka przy czym cechą wspólną jest podejście
niedyrektywne, podążanie za dzieckiem.
Staramy się dać dziecku poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Tutaj dziecko może swobodnie wyrazić swoje emocje,
uaktywnić spontaniczność, zaspokoić potrzeby samoregulacji, odkryć własną podmiotowość.
Podczas zajęć stwarzamy możliwość rozwijania komunikacji,
także u dzieci posługujących się komunikacją
alternatywną
lub u których, sposób komunikowania jeszcze się nie rozwinął.
Zajęcia prowadzimy
indywidualnie i w grupach.
Współpracujemy:
ze specjalistami, dla których rozwój dziecka jest bardzo ważny: psychiatra, logopeda, pedagog, terapeuta zachowań
trudnych, rehabilitant
Ślimaczek Pracownią Wspomagania Rozwoju Aurelia Grzmot-Bilska
Niebieska Kredka prezentuje prace dzieci wykonane podczas zajęć arteterapeutycznych i nie tylko: