Zgodnie z najnowszymi badaniami naukowymi autyzm uznawany jest za całościowe zaburzenie rozwoju o podłożu
genetycznym, gdzie określone geny lub ich mutacje wywołują autyzm. Zakłada się także, że autyzm ujawnia się po
zadziałaniu określonych czynników środowiskowych , działających przez okresem prenatalnym, w jego trakcie lub po
porodzie. Wpływ działania czynników środowiskowych na występowanie autyzmu jest jednak nadal badany. Według Autism
Europe – www.autismeurope.org autyzm może być łączony z innymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak: zespół Retta,
stwardnienie guzowate, padaczka czy zespół Downa.
Przyjmuje się, że zaburzenia ze spektrum autyzmu dotykają 1:100 osób w Europie.
Autyzm jest niepełnosprawnością występującą przez całe życie, a jego objawy są widoczne już we wczesnym
dzieciństwie. Do najważniejszych symptomów zalicza się:
- Społeczne zaburzenia funkcjonowania oraz komunikacji
- Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i działań
- Problemy sensoryczne obejmujące zmysł: dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku oraz prioprioreceptywny
„ Autyzm jest stanem „spektrum” to znaczy, że objawy różnią się u poszczególnych osób, od łagodnego do
ciężkiego. Do osób z autyzmem należą osoby ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną i wymagające wysokiego
poziomu wsparcia w ich codziennym życiu, a także osoby o przeciętnej do wysokiej inteligencji i wymagające niższego
poziomu wsparcia.
Nie ma lekarstwa na autyzm. Badania wykazały, że najlepszym sposobem leczenia osób z autyzmem są wczesne i
specjalistyczne terapie oparte na zachowaniu, których celem jest pomoc osobie w rozwijaniu umiejętności radzenia
sobie z indywidualnymi wyzwaniami, przed którymi stają.”
( www.autismeurope.org )
Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 (A/RES/62/139) i opublikowaną 21 stycznia 2008 roku przyjęło, że dzień 2 kwietnia każdego roku będzie Światowym Dniem Świadomości Autyzmu.Tego dnia w państwach respektujących prawa osób z autyzmem i działających na rzecz tych osób odbywają się wydarzenia mające na celu szerzenie świadomości oraz podejmowanie działań ukazujących realną sytuację osób z autyzmem i jego spektrum.
Rodzicu i opiekunie jeśli niepokoi Ciebie rozwój Twojego dziecka zapoznaj się z poniższym krótkim testem. Jeśli zauważysz więcej niż 3 symptomy zgłoś się na specjalistyczną diagnozę przesiewową Twojego dziecka.
Według zaleceń specjalistów ważne jest podjęcie wczesnej diagnozy co pozwoli podjąć skuteczne działania terapeutyczne, które mogą pozytywnie wpłynąć na zmianę zachowania oraz zmniejszenie lub zniwelowanie symptomów autyzmu.
Jednym z narzędzi diagnostycznych jest test STAT. To test do diagnozy przesiewowej autyzmu dzieci od 24 do 36
miesiąca życia. W szczególnych przypadkach może być stosowany powyżej 36 miesiąca życia. Test obejmuje zadania
badające następujące umiejętności dziecka: zabawę ( funkcjonalną i naprzemienną), proszenie, kierowanie uwagi oraz
naśladowanie. Badanie dziecka odbywa się w miejscu zamieszkania lub, jeśli otoczenie zawiera dużo bodźców
rozpraszających , w gabinecie. Podczas diagnozy obecny może być rodzic dziecka, jednak postępuje zgodnie z
zaleceniami diagnosty.
W Bydgoszczy i województwie kujawsko –pomorskim jestem jedyną osobą posiadającą certyfikat uprawniający do
wykonywania diagnozy z wykorzystaniem testu STAT. Więcej informacji na stronie http://stat.vueinnovations.com stat.vueinnovations.com